ÚVO vykonal kontrolu tejto zákazky NDS na základe podnetu Ministerstva
dopravy a výstavby (MDV) SR ako riadiaceho orgánu pre Operačný program
Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Ide o rozostavanú stavbu
západného diaľničného obchvatu Prešova za zmluvnú cenu viac ako 356
miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Úrad ukončil kontrolu
zákazky 14. októbra 2020 v zmysle zákona o verejnom obstarávaní.
"Národná diaľničná spoločnosť opakovane porušila najmä princíp
transparentnosti ako jeden zo základných princípov verejného
obstarávania. Nedostatočným spôsobom vyhodnocovala splnenie podmienok
účasti u víťazného uchádzača, v dôsledku čoho bol postup Národnej
diaľničnej spoločnosti pri uzatváraní zmluvy o dielo ako výsledku súťaže
zo strany kontrolného orgánu obťažne spätne preskúmateľný," priblížila pre TASR hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková.
Ako vyplýva z protokolu o výsledku kontroly, ktorý TASR poskytol úrad v
anonymizovanej podobe, NDS postupovala v rozpore s princípom
transparentnosti, keď sa v procese verejného obstarávania nezaoberala
existenciou potenciálneho konfliktu záujmov, čo mohlo mať vplyv na
výsledok verejného obstarávania. Diaľničiari ďalej napríklad
nedostatočne odôvodnili primeranosť nimi určenej podmienky účasti,
nevyhodnocovali splnenie podmienky účasti podľa zákona o verejnom
obstarávaní týkajúcej sa dosiahnutého obratu za činnosť v oblasti
prípravy a realizácie cestnej infraštruktúry v súlade s jej znením
stanoveným v oznámení a následne postupovali v rozpore so zákonom, keď
nepožiadali záujemcu Združenie D1 Prešov o vysvetlenie alebo doplnenie
ním predložených dokladov.
Úsek D1 Prešov západ – Prešov juh v dĺžke takmer osem kilometrov je vo
výstavbe od júna 2017, stavebné práce by mali byť ukončené v júni 2021.
Investícia je financovaná zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie a zo
štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Integrovaná
infraštruktúra 2014 – 2020. Zhotoviteľom stavby je slovensko-české
Združenie D1 Prešov na čele so spoločnosťou Eurovia SK, Košice, ďalšími
členmi sú Eurovia CS, Praha, Doprastav, Bratislava, Metrostav, Praha
a Metrostav Slovakia, Bratislava.
NDS vyhlásila užšiu súťaž na výstavbu úseku D1 pri Prešove v júni 2015,
ponuky predložili v závere toho istého roka štyria uchádzači, z nich
jeden bol vylúčený. Združenie D1 Prešov predložilo najlacnejšiu ponuku
vo výške 356,35 milióna eur bez DPH. Ponuky ďalších dvoch uchádzačov
boli v objeme 364,7 milióna eur a 367,2 milióna eur bez DPH. Pôvodná
predpokladaná hodnota zákazky bola 369,5 milióna eur bez DPH.